torstaina, helmikuuta 10, 2022

Oman ajankäytön hallintaan liittyvät vaatimukset kasvavat niin työssä, kuin vapaa-aikana!

Hesarissa [10.2. =oma syntymäpäiväni] Torstai -liitteessä Työterveyslaitoksen psykologi kertoo: ”Ihmisellä täytyy olla selkeästi aikaa työstä irrottautumiseen, palautumiseen ja lepoon”, hän  sanoo. ”On hyvä erottaa työ ja vapaa-aika toisistaan.” Korona-aika ja etätyön lisääntyminen ovat omalta osaltaan vaikuttaneet siihen, että työ on monella läikkynyt vapaa-ajan puolelle. ”Toisaalta se voi lisätä asiantuntijatyössä hallinnan tunnetta ja hyvinvointia, jos on mahdollisuus organisoida omaa työtä joustavasti.”

Psykologi tuo esiin myös:” vika ei ole aina työntekijässä, jos tuntuu siltä, että töitä ei saa valmiiksi työajalla. Ehkä työt eivät ole riittävästi resursoitu. Entä onko töissä varaa yllätyksille? Ovatko työprosessit sujuvia ja kaikkien tiedossa? Tai oman työn eteneminen ei ole aina itsestä kiinni, vaan olemme riippuvaisia muidenkin aikatauluista. Monet asiat eivät ole näkyviä, mutta vievät aikaa.”    
Sidosryhmäasiantuntijana näen edellisessä psykologin tekstissä paljon sidosryhmäteorian ”sanomaan” liittyviä yhtymäkohtia: sidosryhmien välinen vuorovaikutus perustuu toisten sidosryhmien kunnioitukseen, jota on hyvä tarkastella sidosryhmien tasavertaisena toimintana kumppaneiden keskeisessä toiminnassa ja siinä, kuinka osapuolille annetaan oikeutettuus ja mahdollisuus tuoda esille omat näkemyksensä ja omat kantansa käsiteltäviin asioihin, jolloin fokuksessa ovat: avoimuus, läpinäkyvyys ja rehellisyys. Nämä elementit perustuvat avoimeen ja rehelliseen kanssakäymiseen, jossa uskalletaan viestiä myös negatiivisista asioista, ottaa vastaan kriittistä palautetta ja pyrkiä näiden kautta saamaan aikaan parempaa toimintaa ja yhteisesti hyväksyttäviä tuloksia. 

Eli kyse on sidosryhmäosaamisesta, joka on osa sidosryhmäkompetenssia ja jonka ytimessä on kyky yhdistää, omaksua ja hallita monilla yhteiskunnan osa-alueella tarvittavia vuorovaikutustaitoja. Sidosryhmäosaaja hallitsee sidosryhmäajatteluun liittyvän sidosryhmävuoropuhelun, jonka fokuksessa puolestaan on kysymys: miksi, milloin ja kuinka osa ihmisistä löytää toisia paremmin mahdollisuuksia ja joita he osaavat jostain syystä hyödyntää paremmin kuin monet muut omassa sidosryhmätoiminnassa ja vuorovaikutuksessa yleensä. Suomisanakirjassa vuorovaikutuksesta käytetään myös termiä dialogi. Dialogeja ovat useasti näytelmät, mutta on olemassa myös Platonin dialogi. 

Platonin dialogit eivät kuitenkaan kunnioita keskustelijoita samalla tavoin, johon vuoropuhelun keskustelu yleensä pyrkii. Platonin dialogien keskiössä on piikittelevä Sokrates, joka nöyryyttää keskustelukumppaniaan. Sokrateen nöyryytyksen voimaannuttamina keskustelijat voivat oppia tarkkailemaan ja tutkimaan omia näkemyksiään ja niiden epäjohdonmukaisuuksia, ennakkoluuloja tai pelkkiä oletuksia. Sanana dialogi koostuu kreikan kielen sanoista dia = läpi ja logos = syy [näkyvä], josta voi vetää johtopäätöksenä sanan ”läpinäkyvä”.

Nykyajan työpaikoilla ei ole juuri sijaa Soratesin kaltaisille ”ajattelijoille”, mutta piikittelijöitä sieltä kyllä löytyy. Nämä piikittelijät pitäisi löytää jo rekrytointiprosessissa ja jättää heidän ”voimavaransa” hyödyntämättä. 

Kyseisessä Hesarin jutussa ei ollut teemana millään tavalla työpaikalla tapahtuva ”piikittely” vaan lähinnä oman ajankäytön hallintaan liittyvät kysymykset niin työssä, kuin vapaa-aikana. Oman ajankäytön hallinta kuuluu sidosryhmäosaajan työkalupakkiin koko lailla keskeisenä elementtinä.

maanantaina, tammikuuta 31, 2022

Uutisten viikko 31.1. - 4.2.2022

Viikon tarkoituksena on kannustaa keskustelemaan luotettavan tiedon ja vastuullisen journalismin merkityksestä. Vuoden 2022 Uutisten viikko kannustaa lapsia, nuoria ja aikuisia perehtymään oman kotikunnan uutismedioiden tarjontaan. Kampanja painottaa paikallisuuden merkitystä kaikille alueen asukkaille, yrityksille ja paikallisyhteisöjen toimijoille. Ammatillisen koulutuksen koulutustarjonnan vastuullinen ja oikealaatuinen uutisointi on tärkeä paikallisuudelle ja alueen asukkaille.

Ilta-Sanomat on uutisviikon teemaksi nostanut erityisesti ammatillisen koulutuksen: 
” Ilta-Sanomat haluaa osoittaa arvostusta ammatilliselle koulutukselle ja kertoa sen tarjoamista hienoista mahdollisuuksista. Ammattiin valmistavaan koulutukseen liittyy myös yhä vanhentuneita käsityksiä, joita olemme mielellämme osaltamme hälventämässä. Käytännön työt vaativat nykyään monipuolista erikoistunutta osaamista, jota ei synny ilman korkeatasoista koulutusta.” 

Tässä hiukan dataa ammatillisesta koulutuksesta [lähde: OPH]:
Ammatillinen koulutus avaa monia mahdollisuuksia iästä ja taustasta riippumatta. Ammatillisissa perustutkinnoissa hankitaan alalla vaadittavat perustaidot. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot mahdollistavat osaamisen kehittämisen työuran eri vaiheissa. Tutkintojen lisäksi järjestetään valmentavaa koulutusta. Ammatillinen koulutus on suunnattu perusopetuksen päättäneille nuorille, muille vailla ammatillisesti suuntautunutta tutkintoa oleville sekä aikuisille, jotka jo ovat työelämässä. Se tarjoaa ammatillista osaamista kullekin opiskelijalle hänen tarpeensa mukaan. Painopiste on puuttuvan osaamisen hankkimisessa. Koulutusta järjestetään oppilaitosten lisäksi esimerkiksi työpaikoilla ja virtuaalisissa ympäristöissä.
Perusopetuksen päättäneistä oppilaista noin joka toinen hakeutuu opiskelemaan ammatilliseen koulutukseen. Ammatilliseen koulutukseen hakeudutaan myös työuran aikana lisä- ja täydennyskoulutukseen sekä uudelleen kouluttautumaan. Ammatillisessa koulutuksessa vuonna 2018 opiskeli noin 322 300 opiskelijaa, joista 52 % oli iältään 15 - 24-vuotiaita ja 48 % yli 24-vuotiaita. Ammatillisen tutkinnon suoritti yhteensä noin 79 600 opiskelijaa. Suoritetuista tutkinnoista ammatillisia perustutkintoja oli noin 54 500, ammattitutkintoja 17 200 ja erikoisammattitutkintoja 7 900. Ammatillisen koulutuksen suorittaneista naisia oli 55 % ja miehiä 45 %. 

Ammatillisen koulutuksen perustana on osaava ammatilliseen koulutukseen erikoistunut opettajakunta, joista 90 prosentilla on pedagoginen pätevyys.
Erilaisia ammatillisia tutkintoja on 164. Vuonna 2018 suurimmat opiskelijamäärät olivat  
1. sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa (noin 42 900 opiskelijaa)
2. liiketoiminnan perustutkinnossa (29 800)
3. sähkö- ja automaatioalan perustutkinnossa (13 600)
4. rakennusalan perustutkinnossa (13 000)
5. logistiikan perustutkinnossa (12 100)
6. autoalan perustutkinnossa (10 500)
7. hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinnossa (9 800).
Ammatillisessa koulutuksessa opiskelija voi suorittaa tarpeensa mukaan koko tutkinnon, tutkinnon osia tai vain yhden tutkinnon osan. 

Osaajista on pula. Osaavat ihmiset ovat niukka resurssi ja osaajien tarve on mielestäni kasvanut [valitettavasti=faktaa] nopeammin kuin koulutus ja asenteet ovat muuttuneet ja kehittyneet.