sunnuntai, kesäkuuta 04, 2023

Palvelutarjooman johtaminen - organisaation toimivuus - sote-uudistus

HS [31.5] Vieraskynä: "Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksen tavoitteena on, että Suomi tarjoaa saumattomasti yhdessä toimivat sosiaali- ja terveyspalvelut: Ihminen saa tarvittaessa samassa tilanteessa apua ja tukea sekä sosiaalialan että terveysalan ammattilaisilta. Uudistuksella on myös tähdätty sote -sektorin kustannusten hillitsemiseen." Näin kirjoittaa THL:n johtava tutkija Vieraskynätekstissään.

Yhtenä THL:n lakisääteisenä tehtävänä on laatija asiantuntija-arvio sosiaali- ja terveydenhuollon toimivuudesta [ko. arviota, 34 sivua, ei  erikseen mainita Vieraskynätekstissä]. 

THL:n asiantuntija-arvion tilannekuva vuoden 2023 aloittaneiden hyvinvointialueiden tähtötilanteesta: Arviossa tarkastellaan väestön palvelutarvetta, hyvinvointialueiden hallinnollista ja toiminnallista rakentumista sekä ammattitaitoisen henkilöstön saatavuutta ja riittävyyttä. Arvioinnin kohteena ovat lisäksi palvelujen integraation nykytila ja kehittämistoimet, yhdenvertaisten palvelujen saatavuus ja saavutettavuus sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten kehitys ja rahoitus. Sosiaali- ja terveydenhuollon nykytilaa arvioidaan soveltuvin osin suhteessa myös valtioneuvoston vuosille 2023-2026 vahvistamiin valtakunnallisiin sosiaali- ja terveydenhuollon strategisiin tavoitteisiin.

Arvioinnista on tuotettu kaikkiaan 34 sivuinen arviointiraportti, josta nostan tässä esiin Talousarviot vuodelle 2023 alijäämäisiä -tekstiosuuden: 

Hyvinvointialueiden talousarviot vuodelle 2023 on laadittu Pohjois-Savoa lukuun ottamatta alijäämäisiksi. Alueiden yhteenlaskettu alijäämä on noin 860 miljoonaa euroa. Taloussuunnitelmien mukaan tasapaino kuitenkin saavutetaan pääosin vuosina 2024–2025.

" Vuoden 2023 ensimmäisessä lisätalousarvioesityksessä hallitus on esittänyt alueiden rahoituksen vahvistamista yhteensä 500 miljoonalla eurolla. Rahoituksesta 150 miljoonaa euroa olisi ennakkomaksua vuonna 2024 maksettavasta rahoituksen korjauserästä", joka kokonaisuudessaan kattanee merkittävän osan arvioidusta alijäämästä. 

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat ry on arvioinut palkkojen harmonisoinnin nostavan työvoimakustannuksia noin 6 prosenttia. Maakunnallisesti aiemmin järjestäytyneillä alueilla, kuten Etelä-Karjalassa, palkkojen harmonisointi on jo toteutettu, mutta osalla se on vielä kesken. Vastaavasti palkkojen harmonisointi on vasta alkamassa alueilla, joissa palvelut on aiemmin järjestetty hajautuneesti, kuten Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Länsi-Uudellamaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Nyt kun sote-uudistuksen myötä hyvinvointialueiden [21 aluetta] käynnistymisestä on kulunut viisi kuukautta näyttäisi näin palveluiden käyttäjien näkökulmasta [lähde: median seuraaminen, ei tutkittua tietoa?] tulevan vastaan koko lailla paljon palveluiden heikentymisiä - verrattaessa tilannetta aikaan ennen uudistusta. Toki parannuksiakin on, jotka eivät nouse "parrasvaloihin" samalla tavoin, koska niitä pidetään luonnollisina kehitystavoitteiden toteutumisina. Johtopäätöksenä edellisestä voin vetää ajatuksen: Rahoituksen alijäämäisyys tuntuu palveluita tarvitsevien arjessa.

Vaikka hyvinvointialueiden järjestämät palvelut ovat julkisia [jopa lakisääteisiä, sosiaali- ja  terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestäminen]: perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito, sosiaalihuolto, hammashoito, mielenterveys- ja päihdepalvelut, vammaispalvelut ja ikääntyneiden asumispalvelut --> palveluiden järjestäjien organisatooriset ongelma kumpuavat esiin. Vaikka niukkuutta rahasta on, on organisaatioiden sopeutettava ITSE tilanne tasapainoon; palvelun tuottaminen palvelutarjoomaa johtamalla toimin.

Palvelutarjonnan johtaminen vaatii toimienpiteitä. Palvelutarjonnan johtaminen edellyttää keskittymistä olennaiseen --> edellyttää itsekuria - siis äärimmäistä itsekuria palvelutarjonnan johtamisessa. Asiakkaan tarpeiden perinpohjainen ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää, tältä pohjalta pystytään määrittelemään asiakkaan tarvitsema palvelu ja sen saavutettavuus - arvon tuottaminen. Palvelutarjoomassa ydinpalvelu on se, joka ratkaisee asiakkaan ongelman tyydyttämällä asiakkaan tarpeet. 

Hyvinvointialueen johtajat ovat palvelutarjooman johtamisessa ja sen onnistumisessa avainasemassa - ei pelkästään raha. On itsestään selvää, että tässä kombossa hyvinvointialueen johtaja on koko “orkesterin” tärkein henkilö ja tämä ´tärkein henkilö´ osoittaa palvelujtarjoomaa johtaessaan kuinka hyvinvointialueen hallitus on onnistunut `tärkeimmässä päätöksessään/valinnassaan/valintaesityksessään` valittaessa hyvinvointialueelle johtajaa. 

lauantaina, huhtikuuta 15, 2023

YRITYKSEN SUHDE YMPÄRISTÖÖN

Yrityksen osa-alueet ja ominaisuudet luokitellaan vahvuuksiin ja heikkouksiin sen mukaan, kuinka ne yrityksessä ovat suhteessa kilpailijoihin. Kysymys ei siis ole niinkään absoluuttisista, vaan suhteellisista vahvuuksista ja heikkouksista. Yrityksen toimintaympäristö ja siellä olevat seikat tarjoavat mahdollisuuksia ja toisaalta muodostavat uhkatekijöitä.

Onko yrityksessänne vahvuuksia vai heikkouksia?
HUOM! Sama asia saattaa osaltaan olla vahvuus, osaltaan heikkous.

Seuraavana on luettelo harkittavista asioista pohjaksi vahvuus - heikkous luokittelulle. Luettelo ei pyri olemaan täydellinen, mutta ohjannee ajattelua oikeaan suuntaan.

SIIS     
            .... paneudu tekemiseen kunnolla,                                           
            .... keskity oleellisiin kysymyksiin, 
            .... tarkastele kriittisesti ja
            .... erota syyt ja seuraukset toisistaan.

* Toiminnan fyysiset puitteet
sijainti, toimitilat, konekanta
* Taloudellinen asema
maksuvalmius, vakavaraisuus, vakuudet
* Yrityksessä oleva osaaminen
sidosryhmäosaaminen, vuorovaikutustaidot, johtamistaidot, markkinointitaidot, tuotanto-osaaminen, materiaalihallinnon osaaminen, tuotekehitysosaaminen, palvelutarjooman johtaminen, taloushallinnon osaaminen, lakiasioiden hallinta, henkilöstöasioiden hallinta, inklusiivisuuden hallinta,
* Yrityksen ilmapiiri                                                                                                                usko/luottamus yritykseen, kehittymishalu, kehittymiskyky, motivoituneisuus, myönteisyys, sitoutuneisuus, vastuullisuus
* Tuotteet/palvelut
ajanmukisuus, tekninen valmius, muodikkuus, soveltuvuus asiakkaiden tarpeisiin
* Markkinointi
asema markkinoilla, tieto/tuntemus markkinoista, myyntiorganisaatio, jakelukanavat, myynnin apuvälineet, myynnin edistäminen, suhdetoiminta, markkinoinnin suunnittelu
* Tuotanto
layout = toimitilajärjestelyt, tuotantosuunnittelu, tuotannon ohjaus ja valvonta, työmenetelmät, välineet, apulaitteet, huolto, kunnossapito
* Materiaalitoiminnot
Ostot; ostopaikat, ostomäärät, ostosopimukset, ostojen organisointi, ostoehdot. Logistiikka; varastojen hoito, varaston koko ja palvelukyky, varastoseuranta, varastotilat, varastokirjanpito, apuvälineet, kuljetuskalusto, kuljetustapa, kuljetusten hallinta
* Talous/hallinto
kirjanpito, palkkalaskenta, veroasiat, hinnoittelu, tarjouslaskenta, jälkilaskenta, budjetointi, toimistorutiinit, perintä, sopimusasiat, tuotekohtainen laskenta
* Henkilöstöasiat
henkilöstöpolitiikka, henkilöstösuunnittelu, rekrytointi, perehdyttäminen, henkilöstöpalvelut, tiedottaminen, palkkaus, henkilöstön kehittämien
* Johto/organisaatio
johto-/avainhenkilöiden tausta, organisaation toimivuus, näkemys yrityksestä ja sen tulevaisuudesta, ajankäyttö, yrityssuunnittelu, johtamisstrategia
* Yrityskuva/imago/brändi
yrityksen toimintakyky, laatu [tekninen/toiminnallinen], luotettavuus, vastuullisuus, inklusiivisuus

Entäpä yrityksen mahdollisuudet ja uhkatekijät, kumpaan ryhmään kuuluvat ...
- kysynnän ja yleisen toiminnan kehitys
- lainsäädäntö; tulossa olevat lait, lakimuutokset
- yleinen mielipide, ihmisten arvostusten muutokset
- uusien kilpailijoiden ilmestyminen, nykyisten kilpailijoiden vetäytyminen, omistaja- ja sukupolvenvaihdokset
- muoti ja trendi muutokset
- uudet markkina-alueet ja/tai uudet käyttäjäryhmät
- uudet tuotteet ja/tai palvelut
- markkina-asema, kilpailijoiden toimenpiteet, asiakassuhteet
- suhteet sidosryhmiin; rahoittajat, tavarantoimittajat, julkinen valta, ympäristö - työvoima; saatavuus, pysyvyys
- teknologian kehittyminen; uudet tekniikat, automaatiokehitys
- yrityksen johto/avainhenkilöt; terveys, yrityksen jättäminen, onnettomuudet, yleensä henkilöstöriskit
- toiminnan, palvelun ja tuotteiden laatu, sekä toimituskyky suhteessa kilpailijoihin ja asemoituminen markkinoilla
- yrityskuva
- asiakkaan neuvotteluvoima; ollaanko onnistuttu sitomaan asiakkaat vai onko asiakas onnistunut sitomaan meidät, onko riippuvuuden aikaansaaminen mahdollista?
- tavarantoimittajien neuvotteluvoima; ollaanko riippuvaisia jostain tai joistain tavarantoimittajasta [=munat yhdessä korissa], onko aina olemassa vaihtoehtoisia ostopaikkoja

HUOM! sama asia saattaa osaltaan tarjota mahdollisuuksia, mutta voi myös sisältää uhkia