perjantaina, huhtikuuta 22, 2022

Niin muuttuu maailma ...

”Niin muuttuu maailma, Eskoni.” Tämä sanonta liittyy Aleksis Kiven Nummisuutareihin [kirjoitettu 1864] ja siellä Eskon isän sanontaan Esko pojallensa ...

Menneet lähiajat ovat antaneet käyttövoimaa puheille peruuttamattomista muutoksista eurooppalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa. Pelkästään satojen tuhansien, jopa useiden miljoonien pakolaisaalto Ukrainasta Eurooppaan antaa perusteita tällaisille näkemyksille. Tässä yhteydessä en halua ota kantaa yleistettäviin ja lopulta vaikeasti todennettaviin yksityiskohtiin, sillä lopullisen arvioinnin tekeminen on useimmiten mahdollista vasta yhdistämällä useampia yksittäisiä tilanteita ja yksityiskohtia tekemällä niistä laajempia analyyseja.

On ilmeistä, että monilla henkilöillä on erityisen hyvä stressinsietokyky [resilienssi]. Hyvän sietokyvyn taustalla ovat hyvä itsetunto ja oma identiteetti, sekä kyky itsenäiseen elämään ja työskentelyyn [myös henkisesti]. Tällainen henkilö säilyttää tunteen, että elämä on hänen omassa kontrollissaan – vaikeuksista huolimatta. Sitkeys suojelee henkilöä monien henkilökohtaisten vaikeuksien aikana kuluttavalta stressiltä; lisäten jo entisestään vaikeiden tilateiden hallintakykyä. Kokemukset vaikeiden tilanteiden hallinnasta lisäävät samalla selviytymiskykyä ja yleistä sitkeyttä, myös edellä mainitsemassani järkyttävässä pakolaisuuteen liittyvässä muutostilanteessa.

Tarpeiden ja mahdollisuuksien välisten suhteiden säätelyt ovatkin yleisesti ajatellen pitkälti opittuja tai pikemminkin sosiaalisesti määrittyneitä. Kaikki sotaan liittyvä turvattomuus, sisäinen ja ulkoinen pakolaisuus sekä niiden mukana tullut vastentahtoinen elämän muutos on vaikeasti säädeltävä, jopa mahdoton. Pakolaisuudesta johtuva elämänhallinta on kaikille hyvin haastava. Kaikki hyvinvointivaltiot eivät monestakaan syystä kykene riittävästi säätelemään pakolaisuuteen liittyviä inhimillisiä ja materiaalisia puutteita. Ja kun kaikkia puutteita valtioiden taholta ei voida täysin säädellä joutuvat säätelyä tekemään ihmiset omilla kyvyillään 

Pakolaisuuden toisessa ääripäässä ovat ne tilanteet, joissa ihmiset eivät millään muotoa voi vaikuttaa elämäänsä, sen paremmin rajoittamalla tarpeitaan taikka lisäämällä mahdollisuuksiaan - resurssejaan. He voivat vain yrittää tulla toimeen tilanteissa, joissa ei ole valittavana vaihtoehtoja. Kun taas elämänhallinnan mahdollisuuksien toisessa ääripäässä olevat ihmiset näkevät tilaisuuksia kyetä säätelemään sekä tarpeitaan että resurssejaan. He näkevät elämässään – kaikesta huolimatta – ”väljyyttä” ja omaa osaamistaan säädellä tilanteitaan vähentämällä tai lisäämällä omia tarpeitaan ja resurssejaan. Tämän ovat monet ukrainalaiset jo näyttäneet – respect. 

Ympäristöllä on yleisesti iso merkitys ihmisten arvojen muodostumiselle. Suhteessa ympäristöön on erityisen tärkeää se, missä henkilö kokee olevansa omaa elämäänsä ja toimintaansa ohjaava subjekti, missä määrin taas ulkoisten, itsestään riippumattomien ja itsestään ulottumattomissa olevien seikkojen säätelemä.  Tämä vaikuttaa olennaisesti siihen, millaiseksi henkilö kokee asemansa ja toimintamahdollisuutensa elinympäristöön ja mitä seikkoja hän arvostaa ja tavoittelee itsensä ja läheistensä osalta. 

Ihmisen elämänkaaren eri vaiheissa hioutuneet arvot ja arvoasetelmat muodostavat maailmankatsomuksemme ytimen. Sisäistetyt arvot ohjaavat meitä elämänkentän konkreettisissa valinnoissa tai tavoitteissa. Arvojen kehittymistä säätelee todellisuus, se todellisuus, missä kullakin hetkellä tunnemme olevamme. Tehkäämme kaikkemme Euroopan yhteisönä [EY], yksittäisenä valtiona, yksittäisenä paikkakuntana ja yksittäisenä henkilönä, jotta pakolaisuuden uhriksi joutuneiden ukrainalaisten arvomaailman muodostuminen ei enää meidän toiminnallamme ole negatoimassa heidän arvomaailmansa kehitystä tässä ja nyt. 

Kyllä ne Putinin tekemät ja arvostamat totuustaulut [lue totuusarvojen yhdistelmät ”totta” ja ”epätotta” -L. Wittgenstein 1920 -luvulla] ovat jo saaneet riittävästi aikaan arvomaailman negatoitumista ihan globaalisti … niin muuttuu maailma; halusimme tai emme!

"Minkä ylipäänsä voi sanoa, sen voi sanoa selvästi, ja mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava"
- Ludwig Wittgenstein [1889-1951] italialais-englantilainen filosofi -

lauantaina, maaliskuuta 26, 2022

Uskomus & halu = teko

Putin [=Venäjä] hyökkäsi 24. päivänä helmikuuta 2022 Ukrainaan [julma teko]. Tänään [HS 25.3.] Krasnojarskin kasvatustieteellisen yliopiston apulaisprofessori Nina Lobanova kertoo artikkelissaan: ”Tarkoitus on selvästikin madaltaa järkevän ajattelun rimaa Venäjällä.” Lobanovan mukaan kasvatustieteiden yliopistokoulutusta on ryhdytty yhtenäistämään armeijamaiseen tapaan.

”Historianfilosofiaa” 
Saksalaisen tieteenfilosofin C.G.Hempelin [1905-1997] mukaan jokin tapahtuma voidaan selittää näyttämällä, miksi tapahtuman tapahtuminen oli odotettavissa tilanteeseen liittyvän relevantin lain ja alkutilan perusteella.               

Hempel tunnetaan myös mustan korpin paradoksista:                                                           
1) Kaikki korpit ovat mustia ja se voidaan ilmaista implikaation muodossa seuraavasti; jos jokin on korppi, niin se on musta.                                                                                                                      
2) Jos jokin ei ole musta, niin se ei ole korppi.
Kaikissa olosuhteissa, joissa 2 on totta, 1 on myös totta – ja samoin kaikissa olosuhteissa, joissa 2 on väärä  1 on myös väärä.

Jonkun tapahtuman selitys on kausaalinen [=ilmiö selitetään syillä], kun/jos se annetaan viittaamalla kyseisen tapahtuman syihin. Ihmistieteiden lähtökohtaisena metodina on ymmärtää ihmisten teot paljastamalla niiden takana olevat uskomukset ja halut. Positivismi ja hermeneutiikka käsittävät tieteenfilosofian kaksi suurta perinnettä.  Positivismille ovat tyypillisiä kausaaliselitykset yleisten luonnonlakien avulla. Hermeneutiikka puolestaan puolustaa ihmisten omaleimaisuutta ja väittää ettei ihmisten toimintaa voi selittää kausaalisesti yleisten lakien perusteella.

”Nykyfilosofiaa”
Edellä mainittun Venäläisen kasvatustieteellisen yliopiston apulaisprofessori toteaa, että samalla kun maailma käy yhä monimutkaisemmaksi, Venäjällä hulluudesta on tullut normi ja jopa ideaali ja tulevaisuudessa opettajiksi opiskelevien ”sosiaalinen lukutaidottomuus” tulee olemaan entistä heikompaa, sillä he eivät tunne kirjallisuuden historiaa eivät klassikoita. Todellisuutta he opiskelevat sanomalehdistä.

Putinin ideologinen ajattelu tarkoittaa USKOMUSTA ja HALUA saada itsensä suurmiehenä ja Venäjän pelastajana historian kirjoihin. TEKO, jota hän esittää toimintansa perusteluiksi ja oikeutukseksi on ”erikoisoperaatio” vapauttaa Ukraina natsien vallasta. ”Erikoisoperation” pohja-ajatus kumpuaa esille jo vuonna 2014 Venäjän pääkanavien uutislähetyksissä, joissa verrataan Eurooppaa seksuaalisella termillä GAYEVROPA eli homoeurooppa ja nyt vuonna 2022 puolestaan ko. kanavien uutislähetyksissä verrataan Eurooppaa EVROREICHin eli natseihin.

Putinin omaleimaisuuden uskomus & halu on tekona kausaalisen selittämisen haaste!